mei 27, 2008

Laatst heb ik het voorzoutconcept beproefd in een hartige taart. Stukjes verse zalm heb ik gedurende twee uur met ongeveer 1% zout bestrooid. Volgens verwachting lekte er geen vocht uit die stukjes zalm. Ondanks de verwachting - die op boekenwijsheid was gebaseerd - was ik toch enorm gegrepen door het effect. De stukjes bleven echt bijna kurkdroog, er lekte totaal geen vocht uit. Verder bleef de beet van de stukjes in de hartige taart mals, terwijl de temperatuur van de oven behoorlijk hoog was ingesteld : 220 graden C.

In de les die we gisteren in kookpunt gaven, zaten twee koks in de zaal die met het voorzouten van kipfilet en kipsate hadden gewerkt. Gepekelde stukken vlees blijken veel beter bestendig tegen hitte dan ongepelkelde. Zij gaven als richtlijn 2% zout van het totale gewicht aan vlees.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Even iets totaal anders: Als ik vlees grill in de grillpan zout ik het vlees niet vantevoren. Hoe komt het dat dit vlees dan nog maar nauwelijks zout nodig heeft? Alleen een draai uit de molen voor de lekker, zeg maar.
marion

chemist zei

Dag Marion,

Bedankt voor je vraag Door te grillen creeer je veel smaakversterkers. (Umami etc. )

De smaakversterkers verminderen de benodigde hoeveelheid zout om een bepaalde 'hartigheid' te bewerkstelligen.